
In deze nieuwsbrief opnieuw een scala van onderwerpen.
We hebben er wat meer kleur ingebracht en hopen dat de gebruikerservaring hierdoor verbetert. Tevens is er een mix van techniek en de gevolgen van die techniek in onze samenleving. Zoals de QR-code, die na Corona zijn opmars doet en ook op de borden van de Amstelveense heemparken te vinden is. Natuurlijk kunnen we ChatGPT een veel in het nieuws komende kunstmatige intelligentie chat bot niet overslaan. Ongelofelijk wat die al kan.
Veel leesplezier!
De redactie
Nieuwsbrief maart 2023

We hebben de volgende onderwerpen
ASCC ook in Uithoorn
De ASCC heeft nu ook in samenwerking met de Amstelland Bibliotheek activiteiten, zoals inloop in de bibliotheek Uithoorn, Marktplein 65. Benieuwd?
Wat is Google Lens?
Met de app Google Lens achterhaalt u allerlei informatie met behulp van de camera op de telefoon. Zo krijgt u digitaal meer informatie over dingen in de echte wereld.
Miep
Hallo allemaal, ik ben op weg de digitale toekomst in, samen met de ASCC ComputerClub. Had ik jullie al verteld dat ik een smartphone cadeau heb gekregen van mijn vriend Harry?
Contactloos betalen
Veel telefoons hebben een NFC-chip, vaak aan de achterzijde van het toestel. Daarom kun je ook contactloos betalen met de smartphone. Houd het toestel dicht bij de betaalautomaat (ongeveer 5 cm) en binnen enkele seconden is de betaling verwerkt.
Artificial Intelligence
Iedereen kan nu spelen met de creativiteit van kunstmatige intelligentie. Hoe het moet wat er allemaal mee kan en waarvoor je allemaal op moet letten?
ASCC website.
De ASCC probeert zijn leden een zo optimaal mogelijke gebruikers ervaring op de website te bieden. Het is en blijft mensenwerk gemaakt door vrijwilligers en niet door professionals met een ruim IT-budget.
Samenwerking met de bibliotheek in Uithoorn
De ASCC-ComputerClub heeft sinds september 2022 in samenwerking met de bibliotheek Amstelland in de bibliotheek in Uithoorn inloop en cursussen georganiseerd. Op donderdag 9 februari ondertekenden onze voorzitter een samenwerkingsovereenkomst en de heer Anton Furnée van de Bibliotheek Amstelland. Hiermee werd het vertrouwen in de voortzetting van de goede samenwerking officieel vastgelegd.



De nieuwe bibliotheek heeft meer plek voor mensen die iets willen leren. Denk daarbij aan basisvaardigheden als taal- en digitale vaardigheden of het vinden van werk. Ook is er ruimte voor schoolklassen, workshops voor jongeren en een podiumprogramma, er zijn werkplekken en er kan natuurlijk volop geleend worden.
De ASCC computerclub is op de tweede en vierde woensdag van de maand van 11:00 – 12:30 uur aanwezig op Marktplein 65 in Uithoorn ter ondersteuning.
Tot dan!
Google Lens
Zelf ben ik redelijk actief met fotografie op de sociale media.
Als je dan een foto van een gebouw, bloem of boom hebt, is het altijd leuk om er iets bij te schrijven. In alle eerlijkheid ken ik bijvoorbeeld dat bloemetje wel maar weet dan weer niet hoe het heet. Dan gebruik ik Google lens om het visueel op te zoeken. In het begin waren de mensen onder de indruk van wat ik allemaal wist. Nu wat minder en krijg je de opmerking zeker met Google lens gevonden he. Ook als ik een stuk tekst uit een boek of magazine wil gebruiken als citaat gebruik ik lens.

Wat is Google Lens?
Met de app Google Lens achterhaalt u allerlei informatie met behulp van de camera op de telefoon. Zo krijgt u digitaal meer informatie over dingen in de echte wereld. Daarvoor werkt de app met eerder gemaakte foto’s, maar kan ook aan de slag met livebeeld. Daarmee krijgt u direct informatie over iets waarop de camera is gericht.
Google Lens heeft een reeks aan mogelijkheden. Zo vertaalt de app teksten. Fijn als u in het buitenland bent en wilt weten wat er op een bord staat. Of richt de camera op een menukaart om erachter te komen wat de pot schaft. Een andere functie is uitleg geven. Richt de camera op een object en Google Lens vertelt wat u in beeld ziet en geeft er meer informatie over. Shoppen kan ook. Een mooie stoel gezien in een koffietent? Google Lens vertelt direct waar deze of een vergelijkbare stoel te koop is. Tot slot kan de app ook tekst kopiëren. Zo bewaart u gemakkelijk een artikel uit bijvoorbeeld een tijdschrift.
Google Lens downloaden
Google Lens staat al op de meeste telefoons met Android. Zo niet, download de app dan via Google Play Store. Bezitters van een iPhone of iPad kunnen Google Lens gebruiken via de gratis app Google. Download hem uit de App Store. Daarnaast zit Google Lens ook verwerkt in de app Google Foto’s. Op sommige Android-telefoons zijn functies van Lens zelfs toegevoegd aan de camera-app van het apparaat.
- Google Lens – Android
- Google – iPad/iPhone
Zoeken met Google Lens
Via het livebeeld kunt u objecten zoals gebouwen, boeken en bloemen opzoeken.
- Richt de camera op een object.
- De camera analyseert het voorwerp. Tik voor meer informatie op het blauwe of witte rondje dat verschijnt.
- Verschijnt er geen rondje, tik dan op de sluiterknop met het pictogram van een vergrootglas.
- De resultaten staan onder in beeld. Tik op een ervan om meer te weten te komen.
Tekst vertalen
Een van de leukste onderdelen van Google Lens is ‘live’ teksten vertalen. Kunt u echt geen chocola maken van die Franstalige borden in de Parijse metro? De app helpt. Ook handig als u een Nederlandse tekst aan iemand wilt laten lezen die geen Nederlands spreekt.
Contactloos betalen
Voor- en nadelen van betalen met je smartphone
- Je hoeft geen contant geld mee te nemen.
- Ook een pinpas heb je niet meer nodig.
- Net zo veilig als contactloos betalen met je pinpas.
- De transactie gaat sneller dan met een ‘gewone’ pinbetaling.
- Criminelen kunnen je pincode niet afkijken omdat je die niet meer nodig hebt.

- controleer het bedrag en houd uw mobiele telefoon kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
- haal uw mobiele telefoon weg na de pieptoon (drie korte piepjes), u heeft betaald

- controleer het bedrag en houd uw mobiele telefoon kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
- haal uw mobiele telefoon weg na de pieptoon
- toets uw mPIN in op uw mobiele telefoon
- houd uw mobiele telefoon nogmaals tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
- drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is
Weet u van te voren al dat het te betalen bedrag hoger is dan € 50,- of denkt u de limiet van € 100,- aaneengesloten contactloze betalingen al te hebben bereikt.? Dan kunt u gebruik maken van de pre-pin mogelijkheid op de mobiele telefoon. Dit werkt als volgt:

Een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen is te herkennen aan het contactloos betalen logo. Het staat op de zijkant van een automaat of in het scherm. Het geeft de plaats aan waar u uw mobiel tegen de betaalautomaat moeten houden als u wilt betalen.

- open de mobiel betalen app/wallet op uw telefoon
- toets uw mPIN in op uw mobiele telefoon (na het intoetsen van de mPIN heeft u 30 seconden de tijd om te betalen)
- controleer het bedrag en houd uw mobiele telefoon kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
- drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is
Limiet van € 100,- voor de veiligheid
Voor de veiligheid kan er niet onbeperkt contactloos betaald worden zonder pincode. Als de aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode opgeteld de limiet van € 100,- bereiken, moet u alsnog uw mPIN intikken. U kunt uw mobiele telefoon eventueel ook zo instellen dat u altijd een mPIN moet intikken.
Hoe herkent u een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen
HOE WERKT CONTACTLOOS BETALEN MET EEN MOBIEL
Bij contactloos betalen moet u de mobiele telefoon kortstondig dichtbij de betaalautomaat houden om te betalen. Bij bedragen tot en met € 50,- is het meestal niet nodig om de digitale betaalpas op uw smartphone te ontgrendelen. Boven dit bedrag moet u wel altijd uw digitale betaalpas ontgrendelen, met uw vinger, uw face-ID of uw mobiele pincode.

Waar zit de NFC-antenne van mijn mobiele telefoon
Anders dan bij de betaalautomaat is dat op de mobiele telefoon niet aan de buitenkant te zien. Maar de NFC-antenne zit meestal aan de achterkant van het toestel waarbij de precieze locatie verschilt per toestel. Kijk hier waar de antenne van uw NFC Android mobiele telefoon zit.
Apple Pay
Contactloos betalen met Apple Pay op iPhone of Apple Watch kan ook: houd uw iPhone of Apple Watch kortstondig dichtbij de betaalautomaat. Lees meer over contactloos betalen met Apple Pay.
Google Pay
Contactloos betalen met Google Pay op een Android mobiele telefoon: ontgrendel uw telefoon zoals u gewend bent, houd uw telefoon kortstondig bij de betaalautomaat en u heeft betaald.
Voor meer info kijk op pin.nl
Miep
Nou het is nog een hele ontdekkingstocht hoor, zo’n Android smartphone. Vooral dat kleine toetsenbord. En dan nog erbij ik heb nooit leren typen, nou dat is een heel gezoek naar al die letters.
Maar mijn vriend Harry liet mij zien dat er af en toe rechtsonder op mijn smartphone een klein grijs tekeningetje staat, een “knop” heet dat, dat lijkt op een toetsenbord als je er goed naar kijkt. Als je daar op tikt vraagt het scherm welke invoermethode je wilt selecteren. Dan kan ik kiezen tussen het Samsung Toetsenbord of -en nu komt het- Spraakgestuurd typen.
Harry legde mij uit dat spraakgestuurd typen betekent dat je tegen het apparaat kunt praten en jouw tekst kunt dicteren. Nou ja zeg…… hoe is het mogelijk? Ik ga het dus proberen. En inderdaad dat werkt. Je moet wel even leren dicteren hoor, duidelijk de woorden uitspreken maar als je er even mee bezig bent dan gaat het vanzelf. Al doende leer je de weg vinden met deze manier van werken. Gaat echt perfect. Ik heb weer een stapje gezet naar de digitale toekomst.
Miep

Artificial Intelligence
Iedereen kan nu spelen met de creativiteit van kunstmatige intelligentie. Hoe het moet wat er allemaal mee kan en waarvoor je allemaal op moet letten? Lees dit artikel en blijf onderwerp volgen. Wij proberen het op eenvoudige manier uit te leggen. Veel nieuwsberichten gaan tegenwoordig over kunstmatige intelligentie, zeg maar de grote zwarte doos. In de nerdhoek wordt het al langer mee geëxperimenteerd, maar nu komt het dichter bij de mensen in het algemeen.
Gpt ( of Generative Pre-Trained Transformer) is een programma dat kan helpen om teksten te schrijven of te beantwoorden. Het is een soort robot die heel goed is in het begrijpen van taal en kan dus heel goed teksten schrijven die lijken alsof ze door de mens zijn geschreven. Het programma heeft veel informatie gelezen voordat het in staat was om teksten te schrijven, dus het weet veel over veel verschillende dingen. Als je het een vraag stelt, kan het je een antwoord geven dat logisch en nuttig lijkt. Het is alsof je een heel slimme vriend hebt die altijd het goede antwoord weet.
Bent u geïnteresseerd in het onderwerp? Hou dan onze oriëntatie groep in de gaten of doe daar aan mee. Meedoen kan door een een e-mail te sturen naar ai@acc.nl. Wij nemen dan contact met u op en nodig u uit voor een speciale bijeenkomst. Wat er in de oriëntatiegroep aan de orde komt kunt u hieronder lezen.
Het zal niemand ontgaan zijn, de media staat bol van de AI / KI programma’s. Veel genoemd is ChatGPT voor het schrijven van teksten en essays. Het maken van beeldmateriaal met Midjourney enz.
Feitelijk maken we al een tijdje gebruik van AI. Grote bedrijven hebben chatbots die je vragen over hun producten beantwoorden. Op je telefoon heb je een virtuele assistent Google Assistent of SIRI waaraan je vragen stelt. Gebruik je Google / Facebook / Netflix / Spotify dan hebben die een profiel van je opgebouwd en doen je allerhande voorstellen. Het gaat dus allemaal verder en verder is dit een bedreiging of een kans? Gaat het de arbeidsmarkt bedreigen? Moeten de kinderen op school anders gaan leren?
Ik kan mij zo voorstellen dat een kind denkt waarom moet ik leren rekenen? Leer me hoe ik een rekenmachine bedien. Er zijn tegenwoordig handige zakjapanners die gesproken tekst direct omzetten in gesproken taal van je keuze. Dus? Waarom een taal leren? Aardrijkskunde en geschiedenis komen natuurlijk al helemaal te vervallen. Stel een vraag aan je mobiel en je krijgt het antwoord.
Automatisering neemt steeds meer taken over die eerder uitgevoerd werden door mensen. Taken die vroeger nooit overgenomen hadden kunnen worden, maar waarbij het nu steeds aantrekkelijker wordt door technologische ontwikkelingen en stijgende loonkosten. Dit gaat zeker veranderingen op de arbeidsmarkt brengen.
Laten we na het bovenstaande te hebben gelezen eens nadenken over de arbeidsmarkt.
Een baan als chauffeur is er straks niet meer met zelfrijdende auto’s omdat dat veiliger is. Die auto’s worden al door robots in elkaar gezet. Zo automatiseren steeds meer organisaties hun werving- en selectieprocessen en laten ze het zoeken en beoordelen van geschikte kandidaten over aan door AI gestuurde programma’s.
Maar een misschien wel nóg toffere toepassing van AI is image generation. Hiermee maakt de AI-afbeeldingen, zoals foto’s of schilderijen, aan de hand van een omschrijving. Denk ook eens aan het werk van PR- en marketingprofessionals, copywriters en softwareontwikkelaars.
Ook de toeristenbranche kan het snel anders gaan. Vertel het AI-programma wat je eis en wensen zijn voor het bezoeken van een bepaald gebied. Je krijgt direct een pakket met reisgegevens / tips / hotels en museumkaartjes voor de tijd dat je op vakantie wilt.
In de gezondheidszorg waar heel veel radiologisch werk nu door automaten gedaan wordt. Een top radioloog heeft nog een baan om de bot te leren dat hij een foutje heeft gemaakt en die weer slimmer is.
Ook in de horecasector zien we de QR-code op de tafels om mensen uit te sparen. Hoe lang zal het nog duren voor het karretje komt met de bestelling?
Het is wel duidelijk denk ik AI maakt veel van onze dagelijkse taken makkelijker. In een complexe samenleving kan het op alle gegevens die er zijn betere en sneller beslissingen nemen. Maar in hoeverre zijn we er zeker van dat de gegevens en gebruikte algoritmes juist zijn? Wie voedt deze systemen? En zolang er nog mensen zijn die de wereld willen regeren en door manipulatietechnieken ons met deepfake kunnen beïnvloeden is het fors oppassen geblazen. Efficiëntie en kostenreductie en macht zet corporaties en regeringen aan tot dingen die we later moeten herdenken. Daar hoeven we alleen maar voor in oude geschiedenisboekjes te kijken.
Bewaar die goed voor ze digitaal herschreven zijn door een nieuw AI-systeem.
Wij hopen u te ontmoeten in de oriëntatiegroep. Stuur een e-mail naar ai@ascc.nl.



Bovenstaande foto’s zijn gerenderd/gemaakt met A.I. Er is geen fotograaf aan te pas gekomen.
De ASCC-website en nieuwsbrief nader uitgelegd.
De ASCC-website is vernieuwd en er wordt nog steeds aan verdere vernieuwing gewerkt. De ASCC-nieuwsbrief is met de website vernieuwd en dat is een verbetering, zeker als het gaat om zaken als betrouwbaarheid en veiligheid. leden hebben complimenten gegeven over de lay out. Ook kwamen er opmerkingen binnen over het aantal klikken dat je moet doen om bij de nieuwsbrief te komen. De ASCC volgt de werkwijze van de overheden en andere organisaties. Die versturen een e-mail met de mededeling dat er een bericht is op de website. In die mail, die notificatiemail wordt genoemd, staat geen link. Dat is een betrouwbaarheidsfactor. In ieder geval wordt hiermee onderkend dat er nep-organisaties bestaan die een e-mail naar mensen stuurt met een link naar een frauduleuze website, waarmee mensen worden opgelicht. Natuurlijk is het zo dat de ASCC je niet zal oplichten, maar e-mail met links naar nagemaakte website zijn zomaar gemaakt en kunnen mensen veel (financieel) nadeel berokkenen.
ASCC website.
De ASCC probeert voorts zijn leden een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring op de website te bieden. Het is en blijft mensenwerk gemaakt door vrijwilligers die daar heel veel vrije tijd in steken en niet door professionals met een ruim IT-budget.
In de afgelopen tijd hebben we via de clubmiddag en nieuwsbrief laten weten dat de website aan het veranderen is. Steeds meer mensen gebruiken hun mobiel i.p.v. de computer. Soms zelfs een smart TV. Het vergt veel werk, kennis en inzicht om de website en de nieuwsbrief op al die verschillende apparaten er goed te laten uitzien. Het bestuur is de webbeheerder Ruud Blok zeer erkentelijk voor zijn betrokkenheid, inzet en deskundigheid bij het vernieuwen van de website en de nieuwsbrief.
Hieronder volgt voor de geïnteresseerden nog een meer inhoudelijke toelichting van onze webbeheerder Ruud Blok.
De ASCC heeft 1 website voor desktop, tablet en smartphone.
Een aantal jaar geleden onderging de organisatie webdesign, waarop de ASCC website draaide zoals we het toen kenden, een van de meest ingrijpende veranderingen ooit. Zowel de manier waarop websites werden ontwikkeld, als de manier waarop gebruikers een website ervaarden zouden nooit meer gelijk zijn. Websites, die volgens de principes van responsive webdesign werden opgebouwd, konden content weergeven op een manier die zich automatisch aanpaste aan het apparaat en de schermresolutie van de gebruiker. Met als resultaat een geoptimaliseerde gebruikerservaring die tot hogere conversies en een hogere leden tevredenheid zou leiden.
Waarom is responsive webdesign eigenlijk zo belangrijk?
Heb je enig idee hoeveel verschillende schermgroottes en resoluties er op dit moment bestaan? 24.093 alleen al op Android.
Daar komt nog bij dat die apparaten ook nog met verschillende browsers kunnen werken. Ditzelfde geldt natuurlijk voor Apple met zijn iPhone en iPads en MacBooks en niet te vergeten Windows 10 en 11.
Plus de buitenbeentjes Chromebook en Linux.
Geschatte hoeveelheid mogelijke combinaties is rond de 90.000. Om dat allemaal te controleren en uit te testen is feitelijk ondoenlijk. Je hebt te veel apparaten nodig en mensen om dit te doen. De hoeveelheid verschillende schermgroottes en schermresoluties is enorm. Alleen al voor mobiele telefoons zijn er honderden schermresoluties beschikbaar.
De meest populaire schermresoluties
Natuurlijk zitten er allerlei praktische en psychologische voordelen aan het bieden van een optimale gebruikerservaring van gebruikers van allerlei soorten schermen.
12.86% gebruikt een scherm met een 1920x1080px resolutie en 12.61% een scherm van 1366x760px. Deze schermresoluties zijn echter zowel beschikbaar voor desktop als voor mobiele apparaten. En dat maakt het eigenlijk nog complexer. Want een website die er prachtig uitziet op een 1920 x 1080px desktop-scherm, moet voor een prettige gebruikerservaring op een 1920 x 1080px smartphone scherm alsnog volledig anders worden opgebouwd.
Razendsnelle ontwikkeling
De tijd vliegt. Maar waar het om websites gaat, lijkt de tijd sneller te gaan dan de snelheid van het licht. Websites van tien jaar geleden zijn nauwelijks nog te vergelijken met websites van 2023. Ze zien er niet alleen anders uit, maar ze functioneren ook volledig anders. Tien jaar geleden was er in technisch opzicht ook veel minder mogelijk. Gelukkig maar. Ik hoop dat onze website er ook op vooruit is gegaan.
Als er dus vragen komen over de website.
1] Over leesbaarheid.
2] Afbreken van tekst
3] Plaatsing en leesbaarheid van foto’s tekeningen.
Als er opmerkingen of verzoeken komen willen we graag het volgende weten.
1] Type apparaat en de gebruikte schermresolutie
2] Besturingssysteem en type browser met instellingen.
3] Waar het zich voordoet op de website geef link en positie.
4] Eventueel een schermkopie.
Hieronder een grafiek van het webbezoek bij de ASCC.
We zien hier de gebruikte browsers door onze bezoekers.
De gebruikte browsers zijn nagenoeg op ieder apparaat beschikbaar.
Dit geeft dus direct aan hoeveel mogelijkheden er zijn.

Het taartdiagram geeft aan welke besturingssystemen ons bezoeken.
Natuurlijk weer in combinatie met verschillende browsers en schermresoluties.

Waarom versturen we de opgemaakte nieuwsbrief niet meer zoals vroeger? Mooi uitgevoerde nieuwsbrieven worden al snel gezien als reclame of spam en komen niet aan bij de geadresseerde.
De nieuwsbrieven gaven vaak niet het volledige verhaal en linkten door naar onze website. Waar dan losse fragment artikelen staan.
Door de nieuwsbrief direct op de website te zetten heeft iedereen toegang op ieder moment en hoeft niet in zijn mail te zoeken.
Verder plaatsen wij de nieuwsbrieven overzichtelijk bij elkaar en zijn voorgaande direct te vinden. Wellicht het belangrijkste is dat de informatie geoptimaliseerd wordt voor het apparaat dat je gebruikt.
De leesbaarheid neemt dus enorm toe. Maar ook de veiligheid door onze https:// omgeving.
QR-code
Een QR-code is een bepaald type tweedimensionale streepjescode die in 1994 is ontwikkeld door Denso Wave, een dochteronderneming van het Japanse bedrijf Denso. De letters QR zijn een afkorting van Quick Response.

De code kreeg grote bekendheid door de Corona periode waar QR-codes gebruik werden voor toegang van publieke gelegenheden.
Hierboven een afschrikwekkende afbeelding van een trojan horse
Een Trojaans paard is in de computerwereld een functie die verborgen zit in een programma dat door de gebruiker wordt geïnstalleerd. Deze functie kan toegang tot de geïnfecteerde computer verschaffen aan kwaadwillenden en zo schade toebrengen aan de computergegevens of de privacy van de gebruiker.
Als je de QR-code op het paard scande zul je merken dat dit paard ongevaarlijk is. (lees door en probeer het eens).
Soms kom je op websites, whatsapp of sociale media een QR-code tegen. Het eerste wat mensen dan denken wat heb ik hieraan, ik heb een tweede apparaat nodig om hier wat mee te kunnen. Dat komt waarschijnlijk omdat bij het winkelen op de computer uiteindelijk een QR-code op het scherm komt die je met je mobiel moet scannen om aan te tonen dat jij het bent.
Maar je kunt wel degelijk de QR-code lezen op je eigen apparaat.
En hier volgen ook voorbeelden hoe dat moet op diverse apparaten.
Hoe scan ik zelf op:
Windows PC / Laptop
Ga bijvoorbeeld naar de ASCC site ascc.nl op de Home pagina komt rechts van plaatje in beeld met een QR-code. Ga met je muis naar dat plaatje en druk op de rechter muisknop. Kies “Afbeelding zoeken met Google Lens” Komt de zoekopdracht nog niet met de link (URL) Wijs dan de QR-code aan.

En dan blijkt de QR-code te wijzen naar: https://www.ascc.nl/wp/cursus-overzicht/
Een soortgelijk kunstje is mogelijk op smartphones met het besturingssysteem Android of IOS


Amstelland Senioren ComputerClub.
p/a Wijkcentrum Westend,
Westwijkplein 3
1187 LS Amstelveen
ASCC telefoon : 06 38762853
verwacht geen directe reactie
Voor informatie mail : info@ascc.nl
Kijk ook op onze Facebook pagina
https://www.facebook.com/ascc.westend
De ASCC is ook actief op twitter
https://twitter.com/AsccAmstelveen